ARS POETICA

a jó gyerekelőadás

A jó gyerekelőadás feloldást, példát, példamutató férfi és női mintákat ad, fejleszti az empátiát, megerősíti a rossz legyőzhetőségét, segíti a félelmek feloldását és a teljes élet lehetőségét ígéri.

A jó gyerekelőadás alkotói – egy jó gyerekszínházban – már a színház bejáratánál „kézen fogják” nézőjüket. Vigyáznak rá, hogy (figyelmetlenségből) felszínes fogalmazás, művészi lilaság, színészi pongyolaság okán ne eresszék el ezt a nézői „kezet” az előadás alatt, és lélekben még az előadás után is elkísérik őket.

A jó gyerekelőadás alkotói tisztelik a közönséget. Figyelembe veszik ugyan életkori sajátosságait, de nem nézik le a gyereket, azaz nem gügyögnek, nem a didaxis, hanem a művészet eszközeivel operálnak.

A jó gyerekelőadást a felnőtt is élvezi. A szülőket és pedagógusokat is magával ragadja játékossága, humora, gondolatisága, üzenete, hisz a jó gyerekelőadás alapja az irodalmi alapanyag mívessége, értéke. Az értékes irodalomnak pedig sajátja a többrétegűség. A remekmű szemérmes: minél többször közelít hozzá az ember, annál többet mutat magából. Így a gyerek számára kiválasztott színpadra alkalmazandó mű – klasszikus mesejátékoktól a mai témákat feldolgozó történetekig – különböző mélységekbe enged betekintést a szellemi és lelki érettség más-más fokain.

A jó gyerekelőadás, a jó gyerekszínház speciálisan képzett, tehetséges felnőttművészek munkájára épít, akik művészetpszichológiai és pedagógiai tudatossággal gondolják végig az előadás címzettjeinek sajátosságait, de legfontosabb vezérelvük a művészi érték.