TÁNCOLÓ BETŰTÉSZTÁK - Paradicsomleves betűtésztával kritikája

Forrás: https://revizoronline.com/hu/cikk/8537/lackfi-janos-paradicsomleves-betutesztaval-vaskakas-babszinhaz/?fbclid=IwAR0KwCz4CAELhGvbyFOr_xiv0N90KLQ5-0dvtzhfhve9tKCkoQeeqGoJnhE 2020.05.24.

Egy kisgyerekeknek szóló revü sok mindenre lehet jó: például felnőtt nézőjét rádöbbentheti arra, hogy milyen egyoldalú a színházról alkotott képe.

Könnyed revü a győri Vaskakas Bábszínház Paradicsomleves betűtésztával című előadása, amelynek szövegét Lackfi János jegyzi, a rendezés pedig Fejes Kitty munkáját dicséri. Röviden összefoglalva: az előadás a kajálásról szól, illetve gyerekszemmel nézve arról, hogy milyen jó finom ételeket enni. Bár az előadás online változata a karantén idején került fel a hálóra, most volt alkalmam megnézni, a posztkarantén állapotában, ráadásul úgy, hogy a fizikai jelenlétre épülő színház hónapok óta nem létezik.
 
Ebből a nézőpontból fokozottan ellentmondásos végigkísérni egy ilyen előadást. Bár a színházban mindig az foglalkoztat, hogy egy előadás mennyiben tud politikus lenni, ahogy a felnőtt-, úgy a gyerekszínházban is jelen van a célzott szórakoztatás. Egy olyan előadás, amelynek ideális nézője a kisiskolás korosztály, bizonytalanná teszi azokat a kérdéseket, amelyek a színház színházszerűségének megmutatására irányulnak. Itt a forma inkább elrejtőzik és az illuzórikus mesevilág megteremtése kerül előtérbe, amit a fülbemászó zenék és a koreográfia biztosít. 

A Paradicsomleves betűtésztával könnyed, játékos előadás – és épp a játékossága az, ami reflektáltat arra, hogy a műélvezet iránti közönségigény (kereslet) mennyire kivívja magának a saját autonómiáját. Ami a politikus művészet felől mindig gyanúsan öncélú és veszélyesen közel áll a biztonság illúziójával házaló előadástípusokhoz. Több, gyerekeknek szóló (báb)előadást könnyen le lehetne söpörni az asztalról ezzel a logikával, hiszen a győri előadásban sem a célelvű történet vagy a szereplők közti viszony, hanem a színház apparátusához tartozó elemek válnak névértéken a műélvezet, a színház örömelvű befogadásának kulcsává. A felvételen keresztül is érezhető, hogy a zene, a tánc és a szöveg hármasa csodálat tárgyát jelenti a gyerekközönség számára, ahogy a revü műfajából adódóan a látvány és a technikai kivitelezés a leghangsúlyosabb – szintén a gyerekközönséghez kalibrálva. A zenés-táncos részeket összekötő jelenetek rövid párbeszédes formája készíti elő a játszóház-díszletben (díszlettervező: Mihac Gábor) zajló zenés blokkokat, amelyek az ötvenperces előadás velejét adják: hétköznapi helyzetek és iskolai szituációk mentén jönnek elő a különböző fogásokról szóló számok. Emellett az apró kikacsintások, az érzelmeket kifejező eltúlzott arcjáték humorforrásként kódolódik a közönség számára. A színes jelmezek, a pergő koreográfia és a színészek dinamikus összjátéka konstans hőfokot biztosít az előadásnak. A színészek közül kiemelődik Rab Viki és Szúkenyik Tamás, de valójában ez csapatjáték, amiben minden szereplő, Horváth Márktól Gergely Rozáliáig és Markó-Valentyik Annától Nagy Petráig beleteszi a maga jelenlétét. Dramaturgiailag ennek az előadásnak nincs íve, de úgy érzem, nem is ez volt az alkotók célja. A mókázás, a kedélyes szórakoztatás és az éneklés sokkal fontosabb a produkcióban. Lackfi János szövege játékos és kreatív, fülbemászó zeneszámokkal tűzdelt munka. Könnyen fogyaszthatósága mellett van benne spiritusz. 

Az utóbbi hónapokban az online térbe betört előadásözön után üdítő rácsodálkozni erre az egyszerűségre (nevezzük így), amelynek keretében a nézői azonosulás nemhogy érték, hanem feltétel annak érdekében, hogy a gyereknézőt meg lehessen nyerni a színház számára. A felvételen az előadás mellett az ifjú közönség rezdüléseiből is feltárul valami: számukra a színpadon látottakkal a saját színháznézési gyakorlatukat alapozzák meg, és ez akkor is így van, ha ez az előadás nem szól az ő nyelvükön a körülöttünk lévő világról. Persze fontos aláhúzni, hogy a gyerekeknek szóló színház korántsem csupán ilyen lehet, ám téves lenne azt állítani, hogy a Paradicsomleves betűtésztával a könnyedebb műfajok ideális nézőjét nevelné ki. Ám valamit biztosan tesz annak érdekében, hogy a fiatal generáció később – ha tud – ne kerülje el ezt az archaikus intézményt, amit színháznak neveznek. 

SZERZŐ: FRITZ GERGELY

Előadás ajánló

Színház adatai

Vaskakas Bábszínház 9022 Győr, Czuczor Gergely utca 17. Tel.: 96/512-690 vaskakas(kukac)vaskakas(pont)hu jegyvásárlás: info(kukac)vaskakas(pont)hu
 
Nyitvatartás:
hétfőtől péntekig 9-18 óráig, valamint az előadások kezdete előtt egy órával

h k s c p s v
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
 
 
 
 
Kakashíradó