Hamupipőke - interjú az előadás szereplőivel

2018. május 20-án mutatta be a győri Vaskakas Bábszínház legújabb előadását, a Hamupipőkét. A premier kapcsán az előadásban játszó színészeket kérdeztük szerepeikről és az előadásról.

Az előadásban te alakítod a címszereplőt, Hamupipőkét. Milyennek látod a karakteredet?

Nagy Petra: Lehetne azt mondani, hogy nagyon egyszerű dolgom van, mert Tengely Gábor, az előadás rendezője azért választott engem erre a szerepre, hogy önmagamat tudjam játszani, sokféle színben megmutassam magam. Ez elsőre könnyű feladatnak tűnhet, de egyáltalán nem az: a színész ilyenkor szembesül önmagával. Nagyon izgalmasan változik ebben az előadásban Hamupipőke, aki nem egy kedves, egyszerű teremtés, hanem egy akaratos, talpraesett és önazonos lány, akit egyszer csak elkezdenek lecsiszolgatni, sőt letörni. Ebből az állapotból kell magát újraépítenie. Hamupipőke nagyon talpraesett és tanulékony lány, de azok a dolgok, amiket a Mostoháék képviselnek, számára nem képviselnek értéket. Míg a Mostoháék elsődleges célja az életben, hogy férjet szerezzenek, és hatalmi pozícióba jussanak, addig Hamupipőke utazni szeretne, világot látni, nyitott szeretne lenni a világra, nem pedig ebben a zárt burokban élni. Az apa-téma ebben az előadásban nagyon közel áll hozzám, mivel az édesapámhoz a valóságban is erős szál fűz. Hamupipőke az édesapja nevelése miatt inkább vagány, fiús személyiség – én is ilyen voltam gyerekkoromban. Vicces ezt így tükörben látni, hogy te jó ég, miket műveltem én kicsiként.

Te alakítod az előadásban az Apát. Milyennek látod a viszonyát Hamupipőkével?

Szúkenyik Tamás: Ez egy nagyon bensőséges viszony. Az Apa ugyan sokat utazik, de ha tehetné, akkor folyamatosan a kislányával lenne. Nem csak azért, mert ez a hatalmas szeretetdömping kompenzáció az Apa részéről, hanem ő valóban ennyire szereti a gyermekét. A folyamatos együttjátszások betöltik a mindennapjaikat. Én is ilyen vagyok: amikor van egy hosszabb, intenzívebb próbafolyamat, akkor kevesebbet tudok a srácaimmal lenni, viszont amikor meg együtt vagyunk, eszem ágában sincs más dolgokkal elrontani az együttlétünket. Szerinted mitől különleges az ő viszonyuk, miben más, mint bármelyik apa-lánya kapcsolat? Szúkenyik Tamás: Ketten élték át az édesanya, a feleség elvesztését, és a szerettünknek az elvesztése nagyon egységbe tudja kovácsolni a családot. Ilyenkor egy picikét jobban odafigyelünk egymásra. Itt, ebben a kapcsolatban meg is maradt ez az erősebb odafigyelés.

Számodra mi teszi különlegessé a Vaskakas Bábszínház Hamupipőke előadását? Mi az, amiben újat tud mutatni?

Kovács Domokos: Nekem az nagyon izgalmas ebben az adaptációban, hogy az eredeti mese metaforikus képei (például a galambok lencseválogatása a hamuból, az anya sírján ültetett fa csodálatos segítségadása vagy az, hogy a herceg a báli ruha és az üvegcipő nélkül nem ismeri fel Hamupipőkét) nem egy az egyben jelennek meg, mert az egész történetet nagyon realisztikusan kezeljük. Viszont ezek a reális helyzetek ugyanúgy tudnak működni, mint a metaforikus képek, még ha a mesei elemek nincsenek is jelen. Itt mindegyik szereplőt nagyon meg lehet érteni. Nincs leosztva, hogy a Mostoha egyértelműen rossz szándékú, neki is megvan a törékenysége, a saját igazsága, akárcsak a két mostohanővérnek. Ebben az előadásban rendszerek ütköznek, nem pedig szélsőségek.

Vitányi-Juhász István: Emberibb az egész, és nem úgy értem, hogy nincs benne varázslat, hogy nincs benne olyan dolog, ami meseszerű. Ebben az előadásban mindenkinek megvan a maga igazsága. Nem jó és rossz feszül egymásnak, hanem különböző karakterű, habitusú és felfogású emberek találkoznak össze, akik nem feltétlenül férnek meg egymással. Aztán összetalálkozik az a két ember, akiknek össze kell találkozniuk, akiknek a világnézete nagyon hasonlít a másikéra.

Markó-Valentyik Anna: Tengely Gábor bevállalta azt, hogy a viktoriánus kori Angliába kalauzolja az előadást a jelmezek, a sminkek, és a hajak szintjén is. Hatalmas segítséget kaptunk Járási Ágitól, a Győri Nemzeti Színház fodrásztárának vezetőjétől a frizurák megvalósításában. Ági iránymutatásai alapján mi készítjük majd el magunknak a frizuráinkat és a sminkünket az előadások előtt. Ez elég nagy feladat, hiszen nem alap színészi tudás mindenféle kontyokat összeállítgatni. Itt van ez az óriási fehér tér, amiben tulajdonképpen a belógó csillárokon, Holdon és csillagokon kívül alig van egy-egy kis kellék, tehát ahogy felmegyünk a színpadra, rögtön betöltjük a teret. Ezen felül szerintem eddig arra nem nagyon próbált senki se koncentrálni, hogy ez ne egy magától értetődő történet legyen, hanem amennyire csak lehet, és amennyire csak engedi egy hatvanperces előadás – mert gyerekeknek ennél hosszabban nem nagyon lehet szünet nélkül – embereket lássunk, és ne pedig mesefigurákat.

Az előadásban ti alakítjátok a két mostohatestvért, Amáliát és Emíliát. Milyennek látjátok a karaktereteket?

Gergely Rozália: Nekem ilyen szerepem még soha életemben nem volt, amikor ennyire el kellett torzítanom a testemet. Izgalmas, hogy a külsőmhöz képest, ami megadatott, hogyan tudok átalakulni egy kissé telt és a teltségét nehezen kezelő lánnyá. Amália tisztában van vele, hogy a báj és a kecsesség elmaradhatatlan kellékei egy ilyen kissé molett hölgynek is, ezért a bokáját, csuklóját, fejét igyekszik úgy billenteni, biccenteni, hogy az kellemes legyen a szemnek – próbálja magát belül egy kecses kis flamingónak képzelni. Persze tudja, hogy túlsúlyos, de rá van kényszerítve, hogy azt gondolja, hogy ettől függetlenül ő ugyanolyan csodálatos, mint a többi lány, mert a kellem, a báj, a mosoly – ezek a dolgok azok, amik igazán számítanak, nem pedig egy kis úszógumi deréktájt. Van benne egy adag gőg is, rettenetesen okosnak tartja magát. Amáliával egyébként barátságban vagyok, imádom, hogy egy kissé molett nőszemély, és mivel ő az idősebb, neki sokkal égetőbb a férjhezmenetelesdi is… Nincs könnyű dolga.

Főglein Fruzsina: Emíliáról fontos tudni azt, hogy ő második gyerek, és azután, hogy Hamupipőke bekerül a családba, a harmadik helyre szorul. Ez okoz benne némi frusztrációt, az anyának való megfelelés őt elég erősen determinálja. Ezenkívül nagyon érdeklődik Hamupipőke világa iránt, és nagyon szívesen csinálna is hasonló dolgokat, csak neki ezt nem engedik. Szebb a testvérénél, Amáliánál, és ő ezt pontosan tudja. Amíg csak ketten vannak, ez nem annyira fontos, de abban a pillanatban, hogy belép az életükbe egy férfi, akinek imponálni kell, a szépségét próbálja meg felhasználni a hódításhoz. Egyébként Amáliával elég szoros a viszonyuk. Egymás támaszai tudnak lenni ebben az anyjuk által diktált, szigorú feltételekkel teli világban.

Írta: Nagy Orsolya
Fotó: Orosz Sándor

Az előző részek itt olvashatók:
10+1 dolog, amit nem tudtál a Hamupipőke előadásról
Ismerjétek meg a Hamupipőke előadás szereplőit! 
Varázslatos tárgyak a Hamupipőke című előadásban

Előadás ajánló

Színház adatai

Vaskakas Bábszínház 9022 Győr, Czuczor Gergely utca 17. Tel.: 96/512-690 vaskakas(kukac)vaskakas(pont)hu
 
Nyitvatartás:
hétfőtől péntekig 9-18 óráig, valamint az előadások kezdete előtt egy órával

h k s c p s v
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
 
Kakashíradó