A halhatatlanságra vágyó királyfi - próbanapló

Próbanapló – 2018. február 5., hétfő

Kevesebb, mint két hét van A halhatatlanságra vágyó királyfi bemutatójáig, de minden napra jut valami újdonság, amivel kiegészül az előadás, egy kis izgalom, hogy még véletlenül se rozsdásodjanak be a fogaskerekek.

Hétfőn például megérkeztek az előadásban használt maszkok. A délelőtti próba maszkpróbával indult, mindenki letesztelhette, hogy a fejméretének megfelelően lettek-e kialakítva a maszkok. Miután kellőképp kigyönyörködtük magunkat a fejdíszekben, következett a kemény munka: a maszkok kipróbálása a gyakorlatban.

Először azokat a jeleneteket néztük meg, amiben kiemelt szerephez jutnak a maszkok: a halhatatlanságra vágyó királyfi látogatásait a három különböző birodalomban (a Saskirály országa, a Középső Birodalom, és a Kék Birodalom).

A maszkos játék teljesen másfajta játékmódot igényel, mint amikor a színész maszk nélkül van jelen a színpadon. Ennek a típusú játékmódnak nagyon jól állnak a felnagyított, elrajzolt gesztusok. A Saskirály jelenetben ezt rögtön ki is próbálhatták a színészek (Szúkenyik Tamás és Főglein Fruzsina): madarak módjára röpködtek és szökelltek a színpadon, nyakukat is úgy mozgatták, ahogy a szárnyasok szokták. A jelenet a maszkokkal és az árnyalt mozgáskarakterrel új színeket kapott.

Nagy izgalommal vágtunk neki a Középső Királyos jelenetnek, ez ugyanis egy bányában játszódik. A térben a forgószínpad segítségével kialakul egy üreg, itt találkozik a halhatatlanságra vágyó királyfi a Középső Királlyal és a lányával. A mozgástér tehát limitált, és ebből a szempontból a maszkok sincsenek a színészek segítségére: ugyanis a rusztikus kialakítású, törzsi maszkokra hajazó busó fejdíszek elengedhetetlen tartozéka a hosszú szarv. Folyamatos odafigyelést és koncentrációt igényel, hogy az ember ne verje be a fejét, vagyis a szarvát a plafonba. Emellett ezek a maszkok klasszikusak abban az értelemben, hogy kétdimenziósak, tehát az áll jól nekik, ha szemből látjuk őket. Ez az úgynevezett síkjáték erőt próbáló feladat a színészek számára, ugyanis a fejüket, függetlenül attól, hogy merre áll vagy mozog a testük, szinte végig kifelé, a közönség irányába kell tartaniuk. És akkor arról még nem is esett szó, hogy közben egy ritmikus, „hegyelhordást” szimbolizáló koreográfiát kell abszolválniuk. A maszkok rusztikussága és nyersessége visszaköszön a szaggatott, akciómímelő koreográfiában is.

A Kékbirodalom maszkjai nem antropomorf maszkok: ezek inkább fejfedők, egy-egy izgalmas csavarral. Amikor a halhatatlanságra vágyó királyfi a Kékbirodalomba ér, ott találkozik egy Járókelővel, aki idegenvezetőként kalauzolja őt végig az ország nevezetességein és helyzetén. A Járókelő fejdísze egy kék tüllanyagon keresztül láttatni engedi az arcot és egy beépített LED sorral világítja meg. A Járókelő elvezeti a királyfit a Kékkirálylányig, aki egy hatalmas kék kalapot visel, ami elfedi az arcát, ugyanis a kalap peremén végig egy tripolina-zsinórfüggöny hömpölyög le a királylány álláig. A zsinórfüggöny hullámzásai és rándulásai adnak dinamikát és nyomatékot a királylány érzelmeinek. Ennek az anyagnak jól állnak a hirtelen mozdulatok, pördülések és fordulások, amik néha egy-egy pillanatra felfedik a királylány arcát a kíváncsiskodók előtt. A maszkos játéknál nagyon fontos, hogy az adott maszk adottságaiból kiindulva alakítsuk ki a saját jel- és gesztusrendszerét. Főglein Fruzsina már az első maszkos próbán izgalmas ajánlatott hozott a Kékkirálylány fejdíszéhez: a függönyön, akár egy hangszeren hárfázni is lehet: így tudja rebegtetni a pilláit ez a karakter.

Nem csak maszkok, hanem új zenék is érkeztek a hétfői nap során. Tarr Bernadett zeneszerző hétfőre készült el a Halál második dalával. Ez a dal a halhatatlanságra vágyó királyfi egy álmába illeszkedik bele, mely álomban a királyfi viszontlátja az édesapját, akit rég hátrahagyott, hogy meglelje a Halhatatlanságot. Nagyon izgalmas ez a jelenet, mert szimultán három történés is folyik a színpadon: egyrészt látjuk a királyfit, aki a Halhatatlanság karjában álmodik, másrészt látjuk az álomban felbukkanó édesapát, harmadrészt pedig látjuk a Halált, miközben előadja ezt a dalt. Az ilyen párhuzamosan futó jeleneteknél mindig nagyon fontos az arányok és a fókuszok megtalálása. Hol kire érdemes figyelni, melyik történés a hangsúlyosabb, hogyan kapjunk mindenből egy szeletet úgy, hogy nem maradunk le a lényegről? Markó Róbert rendező biztos kézzel gyúrja össze a három jelenettöredéket kerek egésszé.

Miután minden új kirakósdarab a helyére került, nem maradt más hátra, minthogy tartsunk egy egybemenést. Ez azt jelenti, hogy az összes addig meglévő jelenetet megnézzük egymás után, hogy lássuk, hogyan működik az előadás, mint előadás. Ez amellett, hogy a színészeknek nagy segítség, a rögzítésben és az elmélyítésben, az alkotók számára is rávilágít azokra a pontokra, ahol esetleg érdemes változtatni, vagy csak pusztán további csiszolgatásra van szükség. Erre még mindig van másfél hét. Hajrá, halhatatlanságra vágyó csapat!

Az előző részek itt olvashatók:
10+1 dolog, amit biztosan nem tudtál A halhatatlanságra vágyó királyfiról
Ismerjétek meg A halhatatlanságra vágyó királyfi szereplőit!

Előadás ajánló

Színház adatai

Vaskakas Bábszínház 9022 Győr, Czuczor Gergely utca 17. Tel.: 96/512-690 vaskakas(kukac)vaskakas(pont)hu
 
Nyitvatartás:
hétfőtől péntekig 9-18 óráig, valamint az előadások kezdete előtt egy órával

h k s c p s v
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
 
 
 
Kakashíradó