A halhatatlanságra vágyó királyfi

A halhatatlanságra vágyó királyfi (Vaskakas Bábszínház) 

Forrás: https://www.spirituszonline.hu/2018/04/01/felnottbarat-jatszoter/ - 2018. április

KIRÁLYFI Édesapám, nem akarok meghalni.
KIRÁLY Én sem akarok meghalni, fiam.
KIRÁLYFI Csináljunk valamit, édesapám.

A komolyabb gyerekszínházak mindegyike mutat be időről időre úgynevezett problémadarabot, amely nehéz, tragikus témát, sőt olykor tabut dolgoz fel. Ismerünk kisgyerekeknek szánt, finom és érzékeny művet például az alkoholizmusról, a válásról, vagy éppenséggel a halálról szólót. Ez utóbbi a témája a Vaskakas Bábszínház A halhatatlanságra vágyó királyfi című bemutatójának.

Szálinger Balázs írta a színdarabot, a lírába bájos prózai humort szőve. Ismert népmese alapján dolgozott, itt-ott eltért attól nemcsak stilárisan, de a szerkezet és a cselekmény szintjén is. Egyfelől nézve a Halál és a Halhatatlanság állnak egymással szemben, és megküzdenek egy emberért, akárcsak az Úr és Lucifer. Másfelől nézve a Halhatatlanság nevű lány (Markó-Valentyik Anna) beleszeret egy hetyke királyfi-atalemberbe (Horváth Márk), aki úgy hordja a sálját, mint a színházrendezők szokták.

Halhatatlanság szerencséjére a fiú pont a halhatatlanságra vágyik. Rögtön tárgyiasítja meg is személyesíti a halhatatlanságot, akit egy kastélyban ülő, magányos, őt váró királylánynak képzel el. Markó-Valentyik Anna Halhatatlanságja olyan, mint egy ábrándos bakfis, aki hülye nevet kapott a szüleitől, ezért alkalmasint alig várja, hogy 18 éves legyen és megváltoztathassa. Ugyanakkor költői alak is, a kecsesen hosszú karjaival, lengedező hajladozásával. Kocsis Rozi fekete ruhás, vörös loboncú, rekedtes hangú Halálja úgy drámai jelenség mellette, hogy egyben maga a legföldibb való.

Horváth Márk erőteljes, toppantós lábú királyfija a vándorlása során három akadályt vesz sikerrel, amennyiben háromszor is megpróbálják ott fogni, ahová elért. A Saskirály országában 100 évet élhetne házasságban és egészségben, a Középső Birodalomban 200 évet és királylányt kínálnak neki, a kékvárosi trónörökösnővel pedig 500 évet tölthetne együtt harmonikusan. Ő azonban ragaszkodik eredeti elképzeléséhez: az örök élethez Halhatatlanság oldalán. El is nyeri. Azután egyszer csak megelégeli a szép boldogságot, és menne kicsit haza. De már sok száz éve meghalt mindenki, akit szeretett. Ez alighanem a legfőbb probléma a halhatatlansággal. Hogy nem vihet bele magával elég embert az ember.

A Vaskakas Bábszínház előadása impozáns, látványvilága képzőművészetileg ihletett, szuggesztív víziókkal operáló. Cziegler Balázs tervezte a forgón belül is forgó díszletet, amely kicsit emlékeztet a Budapest Bábszínház A csillagszemű juhász című előadására, legalábbis halványan visszautal a szem motívumára. (Az is Cziegler Balázs és Markó Róbert közös munkája volt.) Ugyanakkor kifejezetten előnytelen, hogy A halhatatlanságra vágyó királyfit nem a Vaskakas Bábszínház nagyszínpadán játsszák, hanem a kamarateremben, ahol nincs elégséges tér ehhez a nagyszabású díszlethez, főleg fölüle hiányzik a magasság, a tágasság, a levegő.

Szűcs Edit jelmezei és bábfejei az esztétikusságuk és a gazdag utalásrendszerük mellett a praktikus megoldásokban is jeleskednek. Például Főglein Fruzsina – akinek a tapsig nem is látjuk az arcát – a Saskirály lánya képében büszke sasfejet hord, és az alul lógó fehér bojtfüggöny egyrészt némi revü jelleget kölcsönöz a figurának, másrészt biztosítja, hogy a színésznő kilásson a jelmez alól. Ugyancsak élményszerűek a Középső Birodalom busó álarcra emlékeztető, dús maszkú figurái, a „fregolizó” Szúkenyik Tamás és Főglein Fruzsina kosztümjei. De szép motívum a címszereplő kalapján feltűnő magyarkorona-minta is.

A végén a királyfit sem a Halál, sem a Halhatatlanság nem szerzi meg. Feldobják, nem esik le, hanem csillaggá válik az égen. Ami szép gondolat, bár arról nem tudunk semmit, hogy a csillagok hogyan érzik magukat ott fent a végtelenben, végestelen végig.

Úgy nézett ki, hogy a gyerekközönség számára tanulságos kaland és jó móka az előadás. Ők persze nem tudják, hogy kicsit hasonlít az egész a Három nővérre. Két-háromszáz év múlva is ugyanolyanok lesznek az emberek, nem kell megnősülni, mert unalmas, és nincs boldogság. Vagy majd meglátják, hogy mégis.

Stuber Andrea
(Színházi Kritikusok Céhe)

Előadás ajánló

Színház adatai

Vaskakas Bábszínház 9022 Győr, Czuczor Gergely utca 17. Tel.: 96/512-690 vaskakas(kukac)vaskakas(pont)hu jegyvásárlás: info(kukac)vaskakas(pont)hu
 
Nyitvatartás:
hétfőtől péntekig 9-18 óráig, valamint az előadások kezdete előtt egy órával

h k s c p s v
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
Kakashíradó