10+1 dolog, amit nem tudtál a Hamupipőke előadásról

1. A Hamupipőke az egyik legismertebb és legkedveltebb tündérmese. A történetet Kínában, a IX. század folyamán vetették először papírra.

2. A „hamupipőke” kifejezést már a mese elterjedése előtt is használták, a családban hátrányosan megkülönböztetett testvérre utaltak vele.

3. A Hamupipőke feldolgozások közül Charles Perrault 1697-es (elolvasható itt), és a Grimm testvérek 1812-es változata (elolvasható itt) a legismertebb.

4. Bruno Bettelheim gyermekpszichológus külön fejezetet szentel Hamupipőke történetének A mese bűvölete és a bontakozó gyermeki lélek című tanulmánykötetében. Szerinte a történet fő fókuszai a testvérféltékenység, illetve a gyermekeknek a szülők irányába való megfelelési vágya.

5. Gimesi Dóra Hamupipőke-adaptációja a viktoriánus kori Angliába helyezi a történetet. Ez az időszak az 1837-1901 között uralkodott Viktória angol királynőről kapta a nevét. A korszak fő jellemzői a szűklátókörűség és a mesterkélt finomkodás voltak. Ebben a szigorú szabályokhoz kötött világban igazi felüdülés jelent egy-egy olyan, a társadalmi rendbe betagozódni nem hajlandó egyéniség felbukkanása, mint amilyen Hamupipőke, vagy a választottja, Fülöp herceg.

6. A Vaskakas Bábszínház előadásának Hamupipőkéje igazi mai lány: vagány, kicsit fiús, kedvenc regénye Robert Louis Stevenson A kincses sziget című műve. Ha felnő, akkor hajóskapitány szeretne lenni, vagy felfedező. Mindenesetre szeretné bejárni az egész világot. Hidegen hagyják a kor nőkkel szemben támasztott elvárásai: nem érdekli az etikett, nem hozzák lázba az ékszerek, és más egyéb női csecsebecsék.

7. Tengely Gábor rendezésében kiemelt szerephez jut Hamupipőke és édesapjának kapcsolata. A lányt édesapja nevelte, nem csoda, hogy nem érdeklik túlzottan a lányos dolgok.

8. Az előadás díszletét és jelmezeit Michac Gábor jegyzi. Michac Gábor gyakori vendége a Vaskakas Bábszínháznak és állandó alkotótársa Tengely Gábor rendezőnek. Michac egyszerű, letisztult látványvilágot álmodott meg az előadáshoz: a fehér teret izgalmas fekete csillárok egészítik ki az aktuális helyszíneknek megfelelően. Ebben a tiszta térben erőteljesen érvényesülnek a színes, korhű viseleteket továbbgondoló, karakterárnyaló jelmezek.

9. Az előadásban kiemelt szerephez jut a zene. A Hamupipőke zeneszerzője Tarr Bernadett, aki szintén visszajáró alkotója a Vaskakas Bábszínháznak. Zenéje építkezik a korra jellemző zenei motívumokból, de a végeredmény semmihez sem hasonlítható, különleges világba repít minket.

10. A viktoriánus kor mesterkélt finomkodásának eredményeképpen előtérbe kerül az etikett szigorú betartása. Ez nem csak illedelmes társalgást, és folyamatos pukedlizést jelent, hanem kötött mozgásokat, koreográfiákat is, amiket nem csak a táncparketten, hanem a hétköznapi életben is gyakorolnia kell egy valamirevaló ifjú hölgynek. Az előadás mozgássorozatait Fejes Kitty álmodta meg, aki szintén gyakori vendége a Vaskakas Bábszínháznak, Tengely Gábor állandó alkotótársa.

+1. Hogy ne csak rosszat mondjunk a viktoriánus korról, ez a sok kötöttség mellett egyben a nagy felfedezések és találmányok ideje is volt. Az előadásban például kiemelt szerephez jut egy úgynevezett velocipéd, amit a mai bicikli elődjének tekinthetünk, avval a különbséggel, hogy ennek elől hatalmas, hátul pedig igen kicsi kereke van. Május 20-ától bárki megcsodálhatja a Hamupipőkében, a győri Vaskakas Bábszínház előadásában!

Előadás ajánló

Színház adatai

Vaskakas Bábszínház 9022 Győr, Czuczor Gergely utca 17. Tel.: 96/512-690 vaskakas(kukac)vaskakas(pont)hu

h k s c p s v
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 
 
 
 
Kakashíradó